Pytanie o to, jak często wymieniać olej w samochodzie dręczy zarówno początkujących kierowców, jak i osoby, które mogą pochwalić się długimi latami spędzonymi za kierownicą samochodu. Przeważnie podkreśla się, że kluczowe znaczenie ma przestrzeganie zaleceń wydanych przez producenta, okazuje się jednak, że takie podejście nie zawsze jest właściwe.
Zalecenia producenta a rzeczywistość
Trudno nie odnieść wrażenia, że producenci samochodów często postrzegają kwestie związane z wymianą oleju w samochodzie nieco inaczej niż mechanicy. Dla nich jest to swoista karta przetargowa. Każdy dąży do tego, aby oferowane przez niego auta były uważane za modele tanie w eksploatacji, nikogo nie dziwi więc licytowanie się, czy w danym samochodzie można wymieniać olej co 20 tysięcy, czy też co 30 tysięcy kilometrów. Niestety, bardzo często przywiązywanie nadmiernej wagi do tego rodzaju zaleceń przyczynia się do tego, że sami skazujemy samochód na uszkodzenie.
Oczywiście, samochody osobowe, z jakimi mamy obecnie do czynienia, wydają się pojazdami dobrze radzącymi sobie z dość długimi okresami pomiędzy kolejnymi wymianami oleju. Doświadczenia mechaników podpowiadają jednak, że także w tym przypadku nawet 20 tysięcy kilometrów bez wymiany oleju może okazać się dla auta zbyt dużym obciążeniem. Mechanicy wolą więc zalecać swoim klientom wymianę oleju raz w roku, bez względu na to, z jakim przebiegiem auta mamy do czynienia.
Wymiana oleju w praktyce
Mechanicy zwracają uwagę na to, że wymiana oleju jest w dużym stopniu uzależniona od tego, jak silnie eksploatowany jest silnik pojazdu. Jeśli więc silnik jest używany dość łagodnie, a samochód odnotowuje duże przebiegi dzienne, świeży olej powinien się w nim pojawić co 15-20 tysięcy kilometrów. W takim przypadku nie ma też konieczności inwestowania w oleje określane jako Long Life. Nieco inaczej sytuacja przedstawia się wówczas, gdy mówimy o silnikach charakteryzujących się stosunkowo dużą pojemnością układu smarowania. Tu można zakładać, że 20 tysięcy kilometrów to interwał bezpieczny.
Osoby wykorzystujące samochody jedynie na krótkich odcinkach, powinny zachować nieco większą ostrożność zwłaszcza, jeśli auto jest przez nie dość często uruchamiane. Tu wymiana powinna odbywać się na odcinku od 10 do 15 tysięcy kilometrów. Ta sama zasada odnosi się do samochodów sportowych oraz terenowych, bez względu na to, jaki jest ich dzienny przebieg.
Kiedy należy interweniować bez względu na przebieg?
W pewnych okolicznościach wymiana oleju powinna nastąpić natychmiast nawet, jeśli przebieg auta nie wskazuje jeszcze na to, że wzrosło zapotrzebowanie na olej. Dzieje się tak przede wszystkim wówczas, gdy uruchamia się kontrolka ostrzegawcza. To ona informuje o tym, że ciśnienie oleju staje się niepokojąco niskie i z pewnością jej pojawienia się nie można uznać za przypadkowe. Wymiana oleju jest też wskazana po niektórych awariach. Tak jest choćby wtedy, gdy doszło do przegrzania oleju albo konieczna była wymiana uszczelki pod głowicą.